onsdag 7. desember 2011

Kranskakestenger uten egg

Hei !

Må bare innrømme at jeg ble litt lykkelig da jeg kom over en oppskrift på kransekake uten egg på nett her om dagen. 

Jeg tåler ikke eggehvite og har ikke spist kransekake på mange år.
Derfor ble de halleluja-stemning i heimen da jeg prøvde ut oppskrifta,
 og karansekakestengen smakte helt perfekt :o)
.....akkurat som vanlig kransekake

Oppskrifta er lånt fra Klikk.no
500 g mandler
500 g melis
2 ss tragant
3 pl gelatin
2 ss glukose
1 dl vann







FREMGANGSMÅTe 



1. Mal mandlene/kjernene.
2. Tilsett melisen og traganten.
3. Legg gelatinplatene i kaldt vann i 15 min.
4. Kok opp ca 1 dl vann. 
5. Vri opp gelatinplatene og la de smelte i vannet. Skal ikke koke.
6. Tilsett 2 ss glukose.
7. Bland alt godt sammen.
8. Del deigen opp i emner og trill til pølser, ca 6-7 cm.
9. Stek kransekakestengene i ca 15 minutter på 200 grader.



Kransekakestengene holder et par dager i kjøleskap, men kan gjerne fryses.







Nå skal jeg avgårde på jobb.

Ha en fin dag !

Klem fra



2 kommentarer:

  1. De ser kjempe gode ut:) Det gjorde Bestemors fløteringer også..Koselig at du holder tradisjonen hennes<3
    Håper du har en fin dag.
    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...