tirsdag 19. juli 2011

Kakepynt og fondant

Hei igjen.

I helga har jeg laget kakepynt til en barnedåp. Jeg laget litt forskjellig.........


All pynten er laget i fondant


Toffifee esker er supre til å tørke og oppbevare blomster av fondant i



Fondant, rolled fondant og sukkerpasta er det samme.

Jeg kjøper som oftest ferdig fondant når jeg skal lage kakepynt, og da kjøper jeg fondanten fra Wilton, fordi den er lett å få tak i her jeg bor ( kjøper den på Jernia) og jeg syns en er veldig god å jobbe med.


Jeg har sett at Dr. Oetker har fondant også, som er å få kjøpt i diverse matbutikker, men denne har jeg ikke prøvd ennå.
Hvis man bestiller fondant på nett fra f.eks Cacas kan man kjøpe fondant i andre merker enn Wilton, som er like bra, og gjerne billigere.

Men man kan også lage fondant selv, her er oppskrift på det:

FONDANT / SUKKERPASTA
125 ml glukose (eller hvit sirup)
4 ss kokende vann
2 ss Flott matfett
1 ss gelatinpulver
ca 1 kg melis
vaniljeessens eller annen essens etter smak

Ha gelatinen oppi vannet og rør til det er helt oppløst, hvis ikke blir det klumper i sukkerpastaen. Rør inn matfettet, glukosen og essens. Tilsett melisen og kna det godt til konsistensen er som marsipan. Det er ikke sikkert at du trenger å bruke all melisen.
Pakk sukkerpastaen godt inn i plastfolie og la den hvile på benken til du skal bruke den.
Sukkerpastaen kan brukes som lokk til kaker eller til kakepynt. Den tørker ganske fort.

Hvis man skal modellere med sukkerpastaen kan man tilsette litt CMC tylose i sukkerpastaen, da blir den mer smidig og elastisk. Og den tørker raskere.
Kna inn 1 ts CMC til 250 gr sukkerpasta



Hvis jeg skal trekke hele kaker med fondant liker jeg å bruke fondant laget av marshmallows, jeg syns den smaker bedre enn vanlig fondant. Marshmallow fondant kalles for MMF.



Her er oppskrift på MMF

200 gr marshmallow
2 ss vann
2 ss Flott matfett
ca 300 gr melis

Ha vann og marshmallow i en bolle. Sett bollen i mikroen på full effekt til marshmallowen eser seg opp.
Ta bollen ut og rør inn matfettet. Rør til dette er helt oppløst før du knar inn melisen. Den skal ha konsistens som marsipan. Pakk den godt inn i plast og la den avkjøles på benken.
Kjevles ut med melis.
 Her er bilder av noen kaker hvor jeg har brukt MMF som lokk




Nå skal jeg lage kakepynt til en ny Spidermankake !

Ha en fin dag !

Klem fra
















7 kommentarer:

  1. Wow for noen kaker. Tusen takk for oppskrifter.
    Du er jo bare utrolig kreativ.
    Og en skikkelig inspirasjonkilde :)

    Ønkser deg en vidunderlig tirsdagskveld.

    Klem Birthe

    SvarSlett
  2. Hei!
    Herlig pynt du har laget :) Flink du!!!

    God helg!

    Klem Anette

    SvarSlett
  3. Dette var utrolig bra, flinka :-))

    SvarSlett
  4. Hei

    Når du lager pynt av fondant hvor lenge kan en lage det på forhånd og hvordan skal det oppbevares ?

    SvarSlett
  5. Så fine. De skoene vil jeg prøve på til dåpen til min sønn! :-)

    SvarSlett
  6. kan man oppbervare en ferdig pynta kake med fondant i kjøleskapet over natten ?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...