tirsdag 18. januar 2011

Sitronpai !

Jeg laget sitronpai i går,og istedet for å lage en stor pai laget jeg heller mange små. Sitron pai er veldig godt, det sure og det søte i skjønn forening :-) Jeg laget ofte sitronpai før, når jeg var hos Bestemor, så smaken av den bringer frem mange gode minner. 
Paiskallet ble laget i sandkakeformer, og stekt før jeg hadde i det syrlige fyllet, og toppet den med marengs som ble "brent" med Creme Brulee- brenner.
OPPSKRIFT:
Paibunn:
185 gr hvetemel
2 ss melis
125 gr kaldt smør i terninger
3 ss kaldt vann


Kjør alt sammen i foodprosessor til alt har blandet seg. Kna deigen sammen og pakk den inn i plast. Legg den i kjøleskapet til den blir helt kald. Kjevle deigen ut, og kle en paiform eller sandkake former med deigen.
Prikk deigen med en gaffel. Stek på 180 grader til paiskallet er gyllent.
Sitronfyll

60 gram maizenna
150 gram sukker
1.25 dl vann
saft av to-tre sitroner (1-1.5 dl)
finrevet skall av en sitron
25 gram smør
4 eggeplommer


Bland maizenna, sukker, vann, sitronsaft og sitronskall i en kjele og la det koke langsomt opp til blandingen er tykk og klar. Den skal bli omtrent som eplemos i tykkelse. Rør hele tiden. La den så koke i et minutt.


Ta kjelen av varmen, og la stå et minutt eller to før du rør inn smøret og eggeplommene, en om gangen. Hell sitronfyllet over i paiskallet.
Hvis du lager stor pai har du marengsen på toppen og steker paien i ovnen på 220 grader til marengsen er gyllen. Hvis du lager små paier kan du ha sprøyte ut marengsen og steke i ovn eller  brenne den med en creme brulee-brenner .
Marengs:
4 eggehviter
2,5 dl sukker
1 ts hvitvinseddik
litt vaniljesukker el vanilje essens

Pisk eggehviter og sukker lett over vannbad til sukkeret har smeltet. Ta bollen ut av vannbadet og pisk marengsen til den blir tykk og blank.



Prøv å lage paien en dag da vel........jeg tror ikke du vil angre :-)
Ha en super dag !
Klem fra Linda

2 kommentarer:

  1. VANN I MUNNEN!!! Jeg er så sulten nå så detta så godt ut... Kylling i ovnen og står og holder meg fast så jeg ikke skal spise noe shit før middag!

    Ha en finfin kveld Belinda :)

    Klem Anette

    SvarSlett
  2. Mmmmm ♥
    Ja, det så jo kjempe godt ut :)
    Må nok prøve de en helg;) Ikke no søtt i uke dagene her lenger :) hihi

    Så koselig at du tittet innom meg, og blir med på min Give Away :) Alltid koselig med nye tittere, for da kan jeg også få tittet litt hos dere :)

    Du har jo en kjempe søt blogg du også, så jeg følger gjerne deg vidre ♥

    Ha en strålende Onsdag :)
    Klem Tina

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...