søndag 7. august 2011

Pistasj macaroons !

Det er ikke mye som minner om sol og sommer ute i dag, men det gjør jo ingen verdens ting, for det er jo perfekt vær til å kose seg inne ! Og INNEVÆR er BAKEVÆR :-) Tralalalala  :-)





Så i dag har jeg igjen prøvd å lage makroner, etter utallige mislykka forsøk før. De ble ikke veldig vakre , men smaken var det ikke noe å si på.






Oppskrift på pistasj makroner:

55 gram malte skållede mandler
55 gram malte pistasjnøtter
200 gr melis
3 eggehviter av store egg
30 gr sukker

De malte nøttenen må siktes gjennom en finmasket sil, så man sitter igjen med bare fint "mel".
Bland så nøttene med siktet melis.
Pisk eggehviter, når det begynner å skumme, tilsett sukkeret litt etter litt. La dette piske til det blir stivt. 
Bland forsiktig sammen eggehvitene sammen med det tørre, og evnt litt konditorfarge ( ikke bruk de fra butikken, men pastafarger, som du kan kjøpe fra f.eks cacas)

Når alt er blandet har du røren i en plastpose og sprøyter ut kaker på et bakepapir. Kakene kan være ca 3 cm i diameter.
bank stekebrettet litt i bordet slik at kakene flyter litt ut.
La kakene tørke på brettet i 1 time før de stekes.
Stek de på 150 grader, nederst i ovnen, i ca 10- 12 minutter( litt forskjellig fra ovn til ovn)
De er ferdige når kakene slipper lett fra bakepapiret.
Avkjøl på papiret.
Løsne kakene med en tynn flat kniv og sprøyt på fyll på en kake før du legger an annen oppå.
Makronene skal helst stå i kjøleskapet i 2 dager før de spises, da blir de best  :-)

Til disse makronene har jeg brukt en vaniljesmørkrem .
Oppskrift på vaniljesmørkrem:

80 gr usalta smør
1 ts vanilje ekstrakt
2 dl melis

Pisk smøret til det er lyst og kremete. Tilsett vaniljen og la det piskes på middels hastighet i ca 3 minutter. Tilsett melis litt etter litt. Og pisk kremen til den er kremete og helt hvit.
Ha over i en sprøytepose og sprøyt ut på makronene.



Jeg har også prøvd ut en ny oppskrift på sjokoladekake i dag. Skal nemlig lage hjertesjokoladekake til et bryllup neste helg, og måtte lage en prøve kake.

Den ble sånn


Det er en Mud-cake.
Bilder og oppskrift på den kommer i et senere innlegg.

Nå er det Tv-tid her i huset.

Ha en fortsatt fin søndag kveld !


Klem fra 






8 kommentarer:

  1. Heeeei!
    Synes de så helt nydelig ut jeg... Er det sånn at de fortsatt er gode på torsdag ell?? ;)
    Og den hjertekaka var jo så fin da :) Flinka!!!

    Kos deg med tv titting :)

    Klem Anette

    SvarSlett
  2. ÅÅÅ! De makronene fikk jeg lyst på akkurat nåå!!
    Ønsker deg en super kveld :D

    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  3. Makroner, jeg har gjort et forsøk og de ble ikke helt sånn som orginalene så ut kan man si. Det stor ikke noe i den oppskriften om at jeg måtte sikte de malde mandlene. Hvordan maler du mandlene, i en sånn liten "snurreriva". Det gjorde jeg og jeg kan ikke se for meg at det blir så mye "mel", eller?. Betyr det da at hvis det står 55 gram så skal det være 55 gram av det melet som blir til slutt, ikke 55 gram mandler fra begynnelsen?
    Kanskje jeg bare må prøve igjen.
    Jeg kan kanskje si hei. Det er første gangen jeg er her og jeg havnet her da jeg følgte en cupcake link fra "hjemme hos". Her fant jeg mye fint og mye som ser godt ut og da jeg er i bakemodus for tiden så snapper jeg opp litt både her og der. Jeg kommer tilbake hit, har lagt deg til i blogglisten min, under lett blandning, håper det er ok.
    Ha en fortsatt fin kveld!
    Pernilla

    SvarSlett
  4. Det er så gøy å besøke bloggen din å se alle de flotte og fristende kakene du tryller frem, og takk for alle tips du legger ut også, henter MASSE inspirasjon hos deg ;O)

    Klem Rebecka

    SvarSlett
  5. Macronene dine ser jo helt PERFEKTE ut, imponerende!

    SvarSlett
  6. hei :)
    de makronenr så gode ut! tror jeg må prøve meg på slike en dag, takk for at du deler oppskriften!
    og den kaka var kjempe fin!!!
    ha en fin august uke!
    klem:)

    SvarSlett
  7. Mmmmm, de makronene var flotte.
    Vet ikke om jeg tørr prøve meg,er ikke akkurat bakemester Harepus.
    Ha ei fin veke
    Gode klemmer

    SvarSlett
  8. ÅÅÅÅÅ de så så gode ut, også pistasj da det er favoritten min......
    klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...